Richtlijnen Corona virus

Posted by | Uncategorized | No Comments

Donderdag 12 maart 2020

Beste partner en/of familie van onze bewoners,

 

Naar aanleiding van de recente evolutie in kader van de uitbraak van het Corona (COVID-19) virus en op advies van de Vlaamse regering:

Hier volgt reeds de nieuwe communicatie, zoals gisteren beloofd wanneer er wijzigingen zouden zijn in de richtlijnen.

Zoals u misschien reeds vernam via de media zijn de deuren van woonzorgcentra nu definitief toe voor het bezoek tot en met 19/04/2020 en tot nader order van de overheid.

 

Voor uw bezoek waren we verplicht om onderstaande richtlijnen te hanteren zodat we de gezondheid kunnen blijven garanderen van onze bewoners: in het belang hiervan en in navolging van de richtlijnen vanuit de overheid en de koepelorganisaties voor onze sector treden er bijkomende maatregelen in voege:

 

Bezoek

In onderstaande paragraaf melden we u de richtlijn via het Vlaams agentschap zorg en gezondheid:

  • Er geldt een algemeen bezoekersverbod met ingang van 12 maart 2020 ! en dit tot 19/04/2020
  • Toegang tot het woonzorgcentrum is enkel mogelijk door medewerkers, externe medische en paramedische hulpverleners (artsen, kinesitherapeuten, apotheker, pedicure, kapper, …), stagiairs, geregistreerde vrijwilligers en mantelzorgers die instaan voor essentiële zorgtaken. Essentiële zorgtaken zijn hulp bij activiteiten van het dagelijks leven (ADL) die uitgevoerd worden bij meerdere bewoners.

 

    1. Uitzonderingen kunnen gemaakt worden in samenspraak met de teamcoach van de afdeling en de directie.
  • Men kan enkel alleen maar toegang krijgen tot het woonzorgcentrum, wanneer men in het verleden ook deelnam aan de essentiële zorgtaken bij hulp van uw familie/partner; hierbij blijft u in de kamer om de taak uit te voeren en verlaat u de afdeling en het gebouw bij het beëindigen van de taak.
  • In het kader van levenseindezorg is het vanzelfsprekend dat u toegang heeft tot de kamer van uw familie/partner;
  • Na 18u komt er niemand meer binnen, enkel wanneer u gevraagd wordt bij de levenseindezorg dan blijft u zolang u dit wenst. Spreek dit af met de teamcoach van de afdeling, zij zullen u zeker hierbij bijstaan.

 

  • U zal zich steeds blijven registreren aan het onthaal zoals voorheen en handen ontsmetten, heeft u onlangs in een hoog-risicogebied verbleven of onbeschermd contact gehad met een (waarschijnlijke) COVID-patiënt, wordt u verzocht het woonzorgcentrum niet te betreden en uw bezoek uit te stellen met minstens 14 dagen.

 

Hygiëne-maatregelen blijven ook van kracht wanneer u één van bovenstaande mantelzorger zou zijn:

  • Een goede handhygiëne
  • Aandacht voor hoest- en nieshygiëne.
  • Geen fysiek contact (hand geven, kussen, omhelzen, knuffelen).

Verlaten woonzorgcentrum

De bewoners mogen het woonzorgcentrum niet verlaten.

Gelieve in overleg met het zorgteam geplande afspraken (tandarts, kiné…) te annuleren.

 

Het ophalen en brengen van de was

 

Was naar de wasserij: Voor was van bewoners die reeds naar de wasserij ging, blijft de organisatie zoals deze was. Wensen er bewoners over te schakelen naar de wasserij, dan kan dit. Graag ons telefonisch berichten aub.
Was door familie:

Afdeling Centrum: Was kan opgehaald worden op dinsdag Afdeling Moscou: Was kan opgehaald worden op donderdag Afdeling Arsenaal: Was kan opgehaald worden op vrijdag De was kan opgehaald worden aan het hekken (leverancierspoort/zwart hekken). Deze bevindt zich tussen het WZC en de kliniek Sint Jozef. De deur van het hekken zal openstaan tussen 09u30 – 17u30. Indien nodig kan er aangebeld worden. De was zal systematisch wekelijks opgehaald worden wegens hygiënische redenen en wij wensen de was niet op te stapelen. Propere was kan geplaatst worden tussen de 2 deuren aan het onthaal. Gelieve naam en afdeling te vermelden aub! Praktisch: Het hekken zal ten laatste om 18u gesloten worden!

Activiteiten

Alle gemeenschappelijke activiteiten en evenementen voor de bewoners worden geschrapt. Voor het welzijn van de bewoners zetten we extra in op individuele aandacht. Daarnaast willen we via digitale middelen (skype, facetime, … ) jullie verder in contact laten blijven met de bewoners.

Wij beseffen dat het voor jullie zeer moeilijk is geen contact te hebben met de bewoners. Daarom stellen we graag alles in het werk om zoveel mogelijk informatie te krijgen en toch voldoende tijd vrij te maken voor de bewoners. We zullen per afdeling dagelijks foto’s trekken. Een selectie daarvan zal zichtbaar zijn op onze facebook Woonzorgcentrum Ter Hovingen. Ze zullen integraal in een whatsapp groep verstuurd worden naar de familieleden die dit wensen. Belangrijk is hiervoor uw naam, telefoonnummer en de naam van de bewoner te bezorgen aan Anne Bosmans. Anne.bosmans@terhovingen.be of 09/210.15.58.

 

We zijn ons bewust dat dit zeer ingrijpende maatregelen zijn om zowel onze bewoners, medewerkers als familieleden te beschermen. U kan op onze toewijding rekenen, wij dragen de zorg van uw naasten hoog in het vaandel.

 

Indien er nog bezorgdheden of vragen zijn, contacteer ons gerust per mail, wij maken hiervoor speciaal een e-mailadres aan:

 

corona@conecto.be

 

Maar u kan ook steeds telefonisch terecht bij de teamcoach van de afdeling.

Onze coördinator zingeving en beleving Carine D’hondt kan u steeds bereiken

0477192079

Van zodra er iets wijzigt in de situatie, brengen wij u meteen op de hoogte. Bekijk ook regelmatig onze Facebookpagina voor updates.

 

Bedankt voor jullie begrip en medewerking.

Geert Polfliet

 

Conecto vzw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GEZOCHT! Vrijwilliger vervoer kinézaal

Posted by | Uncategorized | No Comments

Vervoer Kinézaal

Taakomschrijving:

Dagelijks krijgen de bewoners die er nood aan hebben specifieke oefeningen en behandelingen in de daarvoor voorziene kiné ruimtes. Aangezien deze niet aan de afdeling gebonden zijn, zijn wij op zoek naar mensen die willen instaan voor het transport van de bewoners naar deze ruimtes.

Profiel:

Je bent sociaalvoelend en bereid om voor de mensen een aangename omgeving te creëren waar zijn kunnen genieten van hun maaltijd.

Interesse?

Heb je interesse neem dan contact op met Anne Bosmans om verder kennis te maken.
09/210.15.58 of anne.bosmans@terhovingen.be

BBQ

Posted by | Uncategorized | No Comments

Naar jaarlijkse gewoonten hielden we in juni een BBQ. Hierbij mochten de bewoners zich bedienen aan een uitgebreid koud buffet of kregen ze een koude schotel met daarbij à volonté ribbetjes, kippenbout, worst, hesp,… Als mooie afsluiter die dag kregen ze nog eens een aardbeicoupe.

Dank aan allen die dit mogelijk maakten!!!

 

Brusselse week

Posted by | Uncategorized | No Comments

In mei hielden we naar jaarlijkse gewoonte een themaweek. Zo kozen we dit jaar voor Brussel. We startten de week op met ons geheugen wat te trainen aan de hand van een quiz en heel wat weetjes keerden we onder anderen terug naar EXPO 58. Verder in de week kwam er Brusselse groep optreden en mochten we ook allerlei Brusselse specialiteiten proeven op de markt.

 

 

 

 

Kledingverkoop

Posted by | Uncategorized | No Comments

2 jaarlijkse houden we ene kledingverkoop. Bewoners die het wensen krijgen de kans om op de catwalk te lopen. Tijdens 2 dagen krijgen ze de kans om kledij te passen en aan te kopen.

 

 

 

Koud buffet

Posted by | Uncategorized | No Comments

Op vrijdag 18 mei en vrijdag 15 juni vierden we moeder en vaderdag. Geen beter manier om dit te vieren dan met je naasten. Vandaar konden bewoners, kinderen, kleinkinderen, buren, vrienden inschrijven om samen een fijne avond te beleven. Beide avonden waren volledig uitverkocht en de mensen konden genieten van een uitgebreid koud buffet en leuk gezelschap.

 

 

 

Oogstfeest 20 juni 2018

Posted by | Uncategorized | No Comments

We zijn sinds maart actief aan het werk in ONZENhof. Daarbij krijgen we hulp van de buren, de kinderen van Henri D Haese, de mensen van Gandae en de mensen van het wijkgezondheidscentrum. Samen bouwden wij op woensdag 20 juni een groot feest waarbij we samen konden smullen van de oogst en genieten van de tuin.

 

 

 

Rommelmarkt

Posted by | Uncategorized | No Comments

Naar Jaarlijkse gewoonte wordt er door de dekenij een Rommelmarkt georganiseerd de eerste zaterdag na Hemelvaart. Afgelopen jaren namen wij telkens deel. Om toch de bewoners meer te betrekken kozen wij er dit jaar voor om een bar te organiseren samen met de buren. Zo konden wij met verschillende bewoners naar de markt gaan en daarna gezellig iets drinken aan ONZENhof.

 

 

Tuindagen

Posted by | Uncategorized | No Comments